Tila

Kaikki merkinnät

15.8.2014
Hurlumhei
Työviikko alkoi maanantaina AC-palaverilla, johon tulin yllättäen hieman myöhässä.. Kokouksessa vierähti pari tuntia. Päivällä kävin kuvaamassa uudet MPT-opiskelijat ja tein kuvista tikkataulun. Päätimme myös maanantaina, että lähden sittenkin opintomatkalle aiemmasta suunnitelmasta poiketen, jei! Tiistaina koitimme saada tekniikkaa toimimaan opintomatkalla tehtävää kokeellista live-lähetystä varten. Valmistelimme myös opintomatkaa.

Keskiviikko kului matkan viimeisiä järjestelyjä tehdessä ja kolmen maissa lähdimme kohti Hämeenlinnaa, josta lähti kuljetus kohti Ilmajokea. Hämeenlinnasta bussikuskin lisäksi lähti 7 henkilöä, joten tiiviillä porukalla lähdimme reissuun. Olimme perillä majoituspaikassamme Ilmajoen Kestikartanolla hieman seitsemän jälkeen. Kestikartanolla saimme käyttöömme koko upean majoitusrakennuksen. Iltapalalle meidän kanssamme tuli vierailijoita Sedulta ja vielä yksi osallistuja.

Torstai alkoi Kestikartanon aamupalalla ja lähdimme kohti ensimmäistä tilakohdetta kello 8.10. Kestikartanolla mukaamme liittyivät Annika Sedulta ja ProAgrian Erkki Vihonen. Ensimmäinen tilakohteemme oli Seppo Yrjänäisen luomutila, joka koostuu luomukanalasta ja kasvinviljelystä. Aluksi puhelimme pihamaalla ja siirryimme lohkoille katsomaan kasvustoja, joilta löytyi vehnää ja kaura-ohra seoskasvustoa.

Toinen tilakohteemme oli Maarit Nopan ja Simo Perälän luomumaitotila. Aloitimme pihalla keskustellen, josta siirryimme avaruusasuissa navetan puolelle tutustumaan. Heidän navettansa on kahden robotin pihatto. Navetasta siirryimme peltolohkoille. Kävimme katsomassa hernettä, rypsiä ja herne-kaura-apila seoskasvustoa. Olen kyllä muutenkin pihalla näissä asioissa, mutta en ollut ennen reissua nähnyt vastaavia seoskasvustoja.

Kolmas ja viimeinen kohteemme oli Tikan Maatila Oy, "Suomen suurin luomutila". Puitteet olivat kyllä suuret ja tilalla olikin yli 300 lypsävää ja siihen päälle vielä kaikki muut eläimet. Keskustelimme ensin navetan yläpuolella olevassa toimistossa, josta näki hyvin navettaan isojen ikkunoiden ansiosta. Keskustelun aika pihana alkoi rankkasade, joka onneksi väistyi ennen kuin lähdimme kohti peltolohkoja. Peltolohkoilla kävimme katsomassa apila-sinimailas- ja sinimailaslohkoja.

Kaikilta tiloilta mieleen jäi ääretön ammattitaitoisuus ja erityisesti Tikalta erityinen uskaliaisuus ja järkiperäisyys valintoja ja kokeiluja tehdessä. Reissu oli mielestäni erittäin onnistunut ja paljon uutta informaatiota tuli. Tunsin itseni etuoiketetuksi, kun pääsin mukaan opintomatkalle, jossa koko porukka oli täynnä eri osa-alueiden asiantuntijoita. Tulomatkalla pysähdyimme vielä Juustoporttiin ja Hämeenlinnassa olimme tasan 19.30. Kotiin pääsin noin puoli yhdeksän aikoihin.

Tämä päivä on ollut kyllä taas vaihteeksi yhtä hässäkkää. Aamupäivän vääntelin tulevan palkokasvipäivän ohjelmaa. Lisäsin reissusta kuvia Huomsen osaajien Facebookiin ja nyt kirjoittelen tätä tekstiä hiki hatussa. Tietää taas, että maanantaina jatkuu tämä sama hurlumhei.

-Verna

Kommentoi kirjoitusta:

Nimi / nimimerkki (pakollinen tieto)
Syötä tiedot mobiililaitteella
Kommentti (pakollinen tieto)

Varmenne
CAPTCHA ImageRefresh
Varmennekoodi kirjoita yllä oleva varmenne (pakollinen tieto)