Tila

Viisi viimeisintä merkintää:

20.11.2011
AGRITECHNICA- maatalousnäyttely Saksassa
Osallistuin valiolaisten osuuskuntien yhteiselle opintomatkalle Saksaan 15. -18.11.2011. Opintomatkan tarkoituksena oli edistää oman elinkeinon kehittymistä vaihtamalla tietoa saksalaisten asiantuntijoiden ja maidontuottajien välillä. Kaikenkaikkiaan matkalla oli 77 osallistujaa.

15.11. tiistai

Saavuimme jo aamulla Hampurin lentokentälle, josta matka jatkui kaksikerroksisella bussillamme Hannoveriin Agritechnica-näyttelyyn. Vietimme koko päivän tutustuen itsenäisesti näyttelyyn ja maidontuotannon kannalta merkittäviin asioihin. Näyttelyssä oli suurimmaksi osaksi esillä maatalouskoneita.

Näyttelyaluetta

New Holland

Tapasimme myös Mustialan entisiä opiskelijoita

Illallistimme ja yövyimme Cellen kaupungissa.

16.11. keskiviikko

Vietimme jälleen koko päivän näyttelyssä. Matkalla Cellestä Hannoveriin kuulimme Valion kehitystiimin asiantuntijoiden luentoja. Palasimme illalla takaisin Celleen ja söimme yhteisen illallisen.

17.11. torstai

Aamulla matkustimme Hannoverista Hampuriin. Päivän pääkohteena oli Shaumannin maidontuotannon tutkimuskeskus lähellä Hampuria, jossa tutustuimme nykyaikaiseen robottipihattoon ja biokaasureaktoriin.

Biokaasureaktori

Biokaasun raaka-ainetta; maissia

Tilan lypsyasema

Vierailun jälkeen majoituimme Hampuriin.

18.11. perjantai

Lähdimme aamulla maitotilavierailulle Pohjois- Saksan maaseudulle. Tutustuimme kahteen erityyppiseen nykyaikaiseen maitotilaan, joissa oli panostettu mm. eläinten hyvinvointiin ja ruokintaan. Vierailuilla kuulimme esitelmiä vasikoiden hoitoon ja ruokintaan liittyvistä kokonaisratkaisuista.

Tätä syötettiin tilan lihakarjalle (maissia)

Tilan lihakarjaa

Vierailujen jälkeen bussikuljetus lentokentälle ja suunta takaisin kohti Suomea.